thedenoflilith.blogg.se

Min blogg om allt som intresserar mig.

Bruna bönor och andra kränkande begrepp

Kategori: Allmänt

Fick höra av en kollega igår att det inte längre får heta bruna bönor. För det är rasism. Låter som något från den rasistiska hatsajten Exponerat, menade jag. Och jag hade rätt. Min kollega hade fått artikeln läst för sig av en vän och trodde på fullt allvar att det är sant. Det sjuka är att om man kollar på "artikeln" bakom detta påstående fattar man att det är nån hittepå organisation som heter "vita medelålders män" som trollar. Speciellt som gruppen anmält vitlök och jultomten för hets mot folkgrupp. För övrigt skulle förbudet kommit i mars detta året. Och mig veterligen heter det fortfarande bruna och vita bönor.
 
När hon sa det blev jag arg innan logiken hann säga ifrån. Ingen skulle väll vara så korkad ... eller? Samtidigt dyker det med jämna mellanrum upp diskussioner som känns så meningslösa att det inte finns. Oftast om namn på livsmedel. Som Nogger. Efter fyllningen NOUGAT. Ibland är jag övertygad om att de som sitter och hittar rasism och misogyna saker i allt egentligen är just det - rasister och misogyna människor. Genom att hitta paralleller som är så otänkbart långdragna för majoriteten människor kan man skapa misstänksamhet och frustration över de som sysslar med dessa frågor. När man då säger något vettigt, i stil med att man måste gör något rasismen på arbetsmarknaden blir man betraktad som en lallande idiot. I det här fallet var det ju lallande idioter som fick för sig att bruna bönor inte ska få heta det längre, men ibland sprider sig idiotin in i de politiska och akademiska leden. Min favorit är fortfarande "Fru Gårman" För det är ju inte okej att det är en man vid de övervakade övergångställena. Det kan ju nästan till och med vara lite creepy. Jag menar, en man som säger till barn när de ska stanna och gå över vägen. Inte helt pk. Så vad gör man? I jämställdhetens anda skapar man en brutta som ser ut som en 50 - tals pinuppa. På vägen tillbaka till buggen och hemmafruarnas årtionde har hon dessutom varit fräck och snott Madonnas konbh. Inte helt okej va? Så det är alltså jämställdhet och feminism att framställa kvinnor klädda klänning, med stora bröst och smal midja? Stackars Fru Går man när vintern kommer. Se istället "Herr Gårman" som kvinna i kostym. Om det nu är så jävla viktigt. En kvinna som gör karriär.
 
Och det är väll lite problemet. Både med lallande idioter och människor som suttit inlåsta på institutiton (jag menar akademin .... mind you ...) att man liksom tappar både verklighetsförankring och prioriteringsförmåga. De kvinnor jag jobbar med skiter blanka fan i om det är en kvinna eller man vid övergångställena. De vill ha ett bra schema,  en bra löneutveckling, bättre arbetsvillkor och lite jävla status för att de tar hand om andra. De invandrare (hur länge man nu ska vara det?) jag känner/växte upp med har jag svårt att se har några problem med bruna bönor. Det finns andra saker som är viktigare. Typ möjligheten att få lägenhet och jobb. Att kunna gå ut utan att få sin slöja avsliten, bli konstant ifrågasatt o.s.v.
Och vad lär vi oss av detta?
 
Den viktigaste lärdomen idag är källkritik källkritik källkritik. Den andra är att när det gäller politiska prioriteringar måste man någonstans ta hänsyn till människors verkliga levnadsförhållanden och vilka frågor som berör dem. Det är klart att ord och bilder kan vara och i många fall är starkt laddade, men då måste kritiken och förändring också komma/krävas från dessa människor. Annars riskerar man en politik och taktik som blir svår alternativt omöjlig att förstå. Både för min kollega, mig och de grupper som kanske i andra sammanhang känner igen sig och angagerar sig.
     
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: