thedenoflilith.blogg.se

Min blogg om allt som intresserar mig.

Gästis!

Kategori: Allmänt

Så cool är jag att jag har en gästbloggare. Och inte vem som helst heller. Min mamma. Fast hon är inte bara mamma, klart. Det vore mycket taskigt av mig att reducera henne till det. Förutom att hon är min mor är hon en kvinna med livserfarenhet och således har hängt med i de politiska svängarna ett tag och kan göra bra analyser. Förutom det är hon grym på att uttrycka sig i skrift och jag blev väldigt glad när hon frågade om fick vara gästis på min blogg. För mig var det självklart
.....

Synen på jämställdhet hos Sverigedemokraterna och Alliansen.

.....

Att Sverigedemokraterna inte har mycket till övers för invandrare vet vi. Tänk om det var vi som skulle bo utomlands och det skulle florera propaganda mot "de dumma svenskarna som kommer hit och våldför sig". Nu händer ju inte det. Vi har turen att tillhöra "de vita" som är normen. Men då handlar det om män. För som kvinna är det något annat. Precis som regeringens budgetproposition som är könsblind. Bara inom ett av alla budgetområde - sänkt skatt för pensionärer - finns en skrivelse om att det skulle gynna kvinnor (källa: Kvinnolobbyn). Är politiken oftast könsblind.

Jimmy Åkesson får frågor av journalist angående "herrklubben": Ni vill slopa regeringens satsning på särskilda jämställdhetsåtgärder, vilket bland annat innefattar mäns våld mot kvinnor och jämställdhet i arbetslivet. Med denna profil, varför ska kvinnor som vill leva jämställt rösta på er?

- Vi tar igen det på andra håll. Till exempel har vi i vårbudgeten nu aviserat ett särskilt anslag för kampen mot hedersrelaterat våld.

Det är viktigt att vi KVINNOR och MÄN ser detta. Nu hoppas jag att ni män som läser detta reagerar och ställer er på kvinnornas sida. För det här är inget annat än en syn på kvinnan som ett bihang till mannen.  Och Sverigedemokraternas diskriminering går hand i hand: Invandrare och kvinnor är andra klassens medborgare. Tar igen? säger Åkesson. Jag säger: Det är absolut bra att kämpa mot hedersrelaterat våld. Men kvinnor diskrimineras inom ALLA områden. Men det är Åkesson blind för. Han är som apan som inget vill se. Och det man inte ser - finns inte. Med partier som Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna i riksdagen finns en bromskloss för jämställdhetsarbete. Dessa partier är en bra täckmantel för Moderaterna som i skenet av dessa två partier kan framstå som för jämställdhet. Men som i själva verket har en könsblind politik. I ett seminarium som Kvinnolobbyn anordnat med anledning av den årliga rapporten som har kommit, där man går igenom de styrdokument som finns för politiken, har man nämligen funnit att regeringens styrdokument saknar incitament för jämställdhet. Sverige har nämligen skrivit under i FN. Och åläggs nu att integrera jämställdhet i finansplaner.

Ur Kvinnolobbyns rapport: Statsminister Reinfeldt framhöll redan på hösten 2011 i ett tal inför FN:s generalförsamling att ökad jämställdhet har omedelbara ekonomiska fördelar och är en smart investering för framtiden. Återfinns denna förståelse av jämställdhet som en lösning på ekonomisk kris i budgetpropositionen? Om du vill läsa rapporten (som jag hoppas) kommer jag nu att föregripa Kvinnolobbyns slutsats: Finansplanen är EJ jämställdhetsintegrerad. Man har gjort en bilaga som brasklapp och täckmantel för avsaknaden i själva finansplanen. Och det som nämns är så övergripande att det inte får någon effekt. Det ska göras analyser som man är "satta" att göra. Som man ej gör. http://www.sverigeskvinnolobby.se/web/page.aspx?refid=157&newsid=135723&pag… Det händer alltså inte mycket när det gäller kvinnors jämställdhet. Medan Hamilton, Folkpartiet, visar hur männens motståndsstrategier verkar. Han företräder Folkpartiet när politikerna diskuterar vad Kvinnolobbyn har kommit fram till. Så säger han: Jomen kvinnorna skaffar högre utbildning. Men nu har vi ett problem att pojkarna kommer på efterkälken. (Ej i detalj refererat men andemeningen) Som är en signal om att kvinnorna får fixa det här själva. Men pojkarna måste vi hjälpa.

Så fungerar liberal, folkpartistisk politik: Folk får vara sin egen lyckas smed. Men normen är man. Och männen går före. Varför kan man undra. Jo, kvinnor ses av tradition som reservarbetskraft. Då hon  i första hand förväntas ta hand om det oavlönade arbetet i hemmet. Och där faller hela jämställheten. Det ekonomiska. Från den dagen hon får barn kommer hon ohjälpligt på efterkälken. För då förväntas hon satsa på man och barn. Ej på arbetet. Vad politikerna säger kan vi oftast lämna därhän. Det är vad politikerna GÖR som är viktigt.  Och Alliansen för en obefintlig jämställdhetspolitik. Den finns helt enkelt inte. Oavsett vad som sägs. Det har visst införts en bonus för jämställdhetsarbete. Men detta arbete är inget som regeringen föregår med gott exempel. Du är kvinna. Om du anser att du ska ha samma rättigheter som män betänk var i politiken du finner de åsikterna företrädda. Du man. Skulle uppskatta om du kan inse att detta är en kamp även för dig. Om du vill ha ett samhälle som ska överleva. Eller ett samhälle där du vill ha en jämställd partner. Konsekvensen ser vi i sexutredningen som kom nyligen. Folk orkar inte älska längre. Kvinnor som kör slut på sig själva. Både inom lågbetalda och stressiga omsorgsarbeten och sedan som gratis kärlekskraft i hemmet (vård av frisk man och barn i hemmet). Till och med att ha lust till kärlekslivet är en klassfråga. Ork och lust hänger ihop. Eller en man som inte ser sin partners utsatthet och stressiga tillvaro.

Det brukar sluta i skilsmässa när kvinnan till slut får nog. Och barnen klarar sig själva. Om hon har råd att försörja sig själv förstås. Och mannen förstår ingenting. Vi som hade det så bra. Mannen hade det så bra. Och det är normen. http://m.expressen.se/nyheter/akesson-vi-vill-vara-med-och-ta-ansvar/

PS. Kan verka futtigt att jag anför kvinnors sexlust som ett exempel på en vinst som mannen gör. Men av erfarenhet vet jag att det finns två saker som tilltalar mannen: Det är pengar och det är sex. Så högt är mitt anseende om mannen. Jag hoppas att du bevisar att jag har fel. För kommande generationer av kvinnor hoppas jag att jag har fel. Men jag vill se det i handling. Inte i ord. DS

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: