thedenoflilith.blogg.se

Min blogg om allt som intresserar mig.

Cockpit

Kategori: Allmänt

Smulan tog en halvdag idag för att få tid över att göra saker med mig igår. Det var rätt mysigt. Först var vi hos honom och käkade hemmalagade morotsbiffar och efter det gick vi runt och tittade lite på stan. Tog en fika och kollade vad som går på bio. Vår första tanke var att se Madagaskar, men den gick bara på svenska, så vi såg  Cockpit istället. Den var faktiskt jättebra. Ibland hade den lite oväntad och konstig humor, men annars var den mycket bra. Jag tycker den är speciellt bra gjord i delarna där han "pratar med kameran" Vidare tycker jag att det är bra att filmen blir så pass politisk som den blir. Jag vet inte riktigt vad jag hade väntat mig. Men jag hade nog inte väntat mig att den så tydligt skulle följa och behandla dem samhällsdebatt kring kvotering som den faktiskt gör. Jag tyckte Jonas Karlsson gjorde ett bra jobb.  
 
Jag läste en intervju med honom för ett tag sedan. Han berättade att när han skulle spela Maria och var omgiven av män så kände han sig utsatt eller mer utstirrad. Detta reulterade i att han blev mindre självsäker på något vis än när han spelar och är man. Det gjorde att han tyckte att han lite kan förstå kvinnors situation. Det tyckte jag var intressant i relation till filmen. Hur "hon" är onåbar som kvinna och inte tar skit bygger någonstanns på att "hon" är van att vara man. Och han/hons förståelse för omvärden färgas starkt av systerns världsbild som feminist och mammans och systerns meningsskiljaktigheter. Samtidigt är det intressant att karaktären Valle är rätt tillbakadragen och liksom verkar bli överkörd av de flesta kvinnor, men inte av män och hur han i rollen som henne ibland apopterar en manlig jargong som han inte använder som man.  Då är ju frågan vad det säger om relationerna mellan män och mellan män och kvinnor. Hum... Gällande maskuliniteter är det också intressant att se vad x -frun säger för att trycka ner honom, alltså vad hon väljer att trycka på, eftersom det säger något som idén vad som är manligt och vad som är ekonomisk, social och kulturell status. Jag tycker den är sevärd. Lätt.
 
Ibland undrar folk om det inte är jobbigt för mig att typ inte kunna läsa eller se film utan att gå "all genus" svaret är nej ^^ Och då är det bra att man tittar på filmen med någon som uppskattar ens infallsvinklar och kommentarer. Som tycker att det lite är tjusningen med mig. :)
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: