thedenoflilith.blogg.se

Min blogg om allt som intresserar mig.

Den arga feministen

Kategori: Politik

Behövde för några år sedan använda dagen efter piller. Jag reagerade starkt på texten i bipacksedeln och funderade på att göra någon form av anmälan. Jag gjorde inte det. Nu har jag fått höra att en annan kvinna också reagerat. Se om ni hittar det;
 
 
Här kommer en letråd. Läs "När ska akut p-piller användas"
 
Här kommer en genomgång.
1. När du haft samlag utan preventilmedel. Klart som korvspad. Vet du att du haft samlag utan preventilmedel finns en chans att du blir gravid. Så ta ett piller. Låter ju mycket rimligt.
2. Du glömt att ta ditt p-piller i tid. Låter mycket rimligt om det står i bickpacksedeln på dina p-piller att det finns chans att du blivit gravid om ppiller av någon anledning blivit missad under en viss tid. Även detta är mycket rimligt.
3. Din partners kondom har gått sönder, glidit eller åkt av. Öhm ... hell to the yes rimligt!
4. Du tror att din spiral (intrauterint preventivmedel) har stötts ut. Rimligt, rimligt, rimligt
5. Ditt pessar har kommit ur läge eller om du har tagit ut det för tidigt. Också hemskt rimligt.
6. Du är rädd för att avbrutet samlag eller kalendermetoden inte har fungerat. Också obotligt rimligt.
7. Vid eventuell våldtäkt.
 
Vänta. Say what? Vad menar de med EVENTUELL? Hela meningen andas en attityd jag inte tycker om. Genusvetaren i mig går på högvarv och jag tänker "vem är den idiot som skrivit skiten" Eventuellt åsyftar på något som MÖJLIGEN har inträffat. Det räcker visst inte med att kvinnor som blivit utsatta för våldtäkt ofta mår dåligt och tvivlar på sina erfarenheter eftersom de blir konstant ifrågasatta. Hände det verkligen, men älskar du honom, ville du verkligen inte? "Man" blir ifrågasatt av vänsakpskretsen. Jag känner många som råkat ut för just detta. Att vänner som ska stötta inte tror på en. Sen har samhället en allmän skyll dig själv attityd. Rättsväsendet och polisen har det ofta också. Man brukar säga att ett polisförhör som våldtagen är som en andra våldtäkt. Saken blir inte bättre av att det ofta sker av någon i kvinnans nära krets vilket gör erfarenheten svårare att definiera och hantera. Sen kommer nån idiot och skriver eventuell! Hade jag blivit våldtagen när jag tog det här pillret för flera år sedan och läst texten hade det varit ett slag i magen. Vem är läkemedelsföretaget att dömma? De hade kunnat skriva "Vid våldtäkt" Hade räckt. När jag började skriva en anmälan kom jag halvvägs. Sen tyckte jag att jag kände mig så fånig. Men det gör jag inte längre.
Det är faan inte okej det här. Inte någonstanns.
 
Tycker att ALLA ska fylla i anmälningspapper och skicka in. de ska få så satans många brev att de inte har någon aning om what hit them.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: