thedenoflilith.blogg.se

Min blogg om allt som intresserar mig.

Food

Kategori: Allmänt

Lagade den mest fantastiska veggolassange igår. Den var gjord med rotfrukt istället för soja eller quorn. Sen gjorde jag redningen av mjöl och keso. Väldigt nom nom. Tur att det blev en stor form så jag kan äta av den idag :) Det var lätt värt att laga den och le en del dag  för att få fot/vad massage i 45 minuter på kvällen samtidigt som jag tittade på liftarens guide till galaxen. 
 
Idag är jag ledig ledig ledig! Dock hade jag behövt åka in till Lund och fixa med kompletteringen om franska rev. Men det går inte, för de två bibblorna som har boken jag behöver har stängt idag. Får fylla dagen med annat. Och på grund av sömnbrist inatt och att jag var tvungen att gå upp klockan sju har jag sovit en hel extra timme mellan tio och 11. Har fått läst lite. Nu läser jag "The sword och Shannara trilogy" Jag har läst 150 sidor och det har redan hänt en miljon grejer. Och fatta att alla böcker tillsammans är 1191. Det kommer ju hinna ta fem miljoner vändningar innan boken är slut. Det är lite spännande :)  
 
Om någon vill ha receptet kommer det här;
 
2 gula lökar
3 morötter
1 palsternacka
1 bit rotselleri
1 msk flytande margarin
1 burk krossade tomater - 400 g
1/2 dl tomatpuré
1 grönsaksbuljong
1 tsk oregano
1 tsk basilika
2 dl vatten
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
250 g keso (själv tycker jag det är bätte att använda en hel stor burk)
2 dl mjölk
8 lasangeplattor
2 dl riven ost
 
(sen kan man alltid inprovisera efter vad man har hemma. Brukar ha i vitlök, och andra grejer också som squash och potatis)
 
skala och hacka lök, morot, palesternacka osv i tärningar. fräs allt i stekpanna (eller gryta för du behöver endå den sen) Häll allt i en gryta (told you..) och tillsätt krossade tomater, tomatpuré, buljongtärning, vatten och kryddor. Låt koka ca fem minuter. Blanda keso och mjölk. Varva rotfrukt, lasangeplattor, keso/mjölk och riv ost över. Grädda mitt i ugnen i 225 grader (celsius om vi ska vara petiga...) i cirka 30 min.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: