thedenoflilith.blogg.se

Min blogg om allt som intresserar mig.

50 shades of Twilight

Kategori: Allmänt

Det är intressant faktiskt, att kring alla saker som kan uppröra människan, finns det få saker som är så upprörande - och kanske fascinerande, som sex och/eller våld. Jag tänker mig att detta bygger dels på att kroppsliga praktiker ansetts lägre värda än interlektuella praktiker i uppdelningen kropp och själ. Men också att det bygger på en känsla av autonomi och att den egna kroppen är helig. Och det är den. Ingen har rätt att göra något mot den som man inte har rätt till, men varför moralpanik över andra människors kroppar? Bara för att jag inte tycker om korv med bröd fördömmer jag inte alla andra som äter det. Men någonstanns är det som att man tycker sig ha rätt till det när det kommer till sex, och i den här diskussionen, BDSM.
 
Fick höra att Twilight är förkastlig eftersom Bella, den kvinnliga huvudkaraktären, fick blåmärken under sex. Jag fick berättat för mig att Edward, den manliga huvudkaraktären, utsätter henne för våld och övergrepp. Det är intressant, för så tolkar jag inte alls boken. Edward gör klart för Bella innan vad som kan hända och hon samtycker till sex utefter dessa premisser. Till saken hör även att Bella upplevde natten i possitiva termer. Har hon blivit utsatt för våld? Eller misshandel? Nej det har hon inte. Det är knappast en BDSM scen heller. Jag hade kategoriserat deras sex som nån form av leka med lite hårdare tag där hon råkar få blåmärken.
 
Våld och övergrepp måste börja förstås som en känsla av att man blir utsatt för något som man inte vill bli utsatt för, till skillnad från som det är idag - en serie specifika handlingar. Dels för att bilden av vad som sker i BDSM relationer då blir fel men också för att synen på vad som är våld blir skev. Majoriteten våldtäkt sker i relationer där man känner förövaren. Tro faan inte att den karln binder fast dig vid ett kors och smiskar på. Den bilden är ganska lustig egennligen om man tänker på det. Majoriteten övergrepp sker i helt vanlig missionsställning, men det gör inte att man ser missionssex som övergrepp per automatik.  
 
Gällande rätten till kroppen kan man också diskutera abortfrågan i relation till Twilight som jag tycker har lite gått till absurdum. Naturligtvis ska kvinnor ha rätt till abort. Och om jag förstått det rätt har klvinnor rätt till absort i de flesta länder om graviditeten är ett hot mot kvinnans liv och hälsa. MEN bestämmanderätten över den egna kroppen måste också inbegripa kvinnans rätt att inte göra abort. Även om man kan tycka att Bella är korkad som inte vill göra abort när hon kan dö, så är det faktiskt upp till henne. Sen rent litterärt skulle historien inte alls bli spännande över huvud taget om hon blev gravid och gjorde abort. Vad ska hända sen liksom?
 
Diskussionen verkar aldrig riktigt dö ut, så det är väll bara att diskutera på.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: