thedenoflilith.blogg.se

Min blogg om allt som intresserar mig.

Film

Kategori: Allmänt

 
Igår var jag på bio med en kär vän och samt min sambo. Det roliga är att när jag talat om för folk att jag var på bio eller sa att jag skulle på bio. Då sa ALLA typ; "Jaha, ska du se Hobbit?" För det första heter filmen  The Hobbit. Beror förstås på vad man syftar på, en eller flera. Men det beror ju iof i sin tur på hur man väljer att börja begreppet. Om man ska vara lite nördig så är det ganska kul att kolla på dels hur man i olika utgåvor översatt ordet, men också hur man böjer ordet. Min favorit är en hobb flera hobbar.
 
Men svaret på den ursprungliga frågan är nej. The Hobbit är såååå förra veckan ;) Igår såg vi berättelsen om Pi. Vilket var lagom roligt när jag och syster yster ungefär tre minuter in i filmen (i 3D) kommer ihåg att vi är LIVRÄDDA för både vatten och stora båtar. Kul då när båten går under RMS Titanic style. We had it comming .... har ju faktiskt läst boken, men det var satan läskigt. För övrigt var filmen, precis som boken väldigt bra. Man kan se den bara för att se en awsome film, eller så kan man göra som vi brukar göra, d.v.s hitta diskussioner på olika nivåer i filmen. Igår diskuterade vi främst religion och existensiella frågor i relation till tro, eller hopp, eftersom det är det tema i filmen som är mest framträdande. Om jag nu kort ska uttala mig om Hobbit så har jag bara en sak att säga och det är att jag aldrig trodde att en dvärg kunde vara sexig. Speciellt som han inte är det i boken. Nej men skämt och sido, den filmen var också väldigt bra. De följde historien på ett bra sätt och saker som man verkligen hade velat ha med - typ sångerna, var med. Det enda jobbiga var att man inte kunde sluta tänka på den (relativt) nya Sherlock Holms serien. Men jag klagar inte. Sen var det saker som inte var med i boken. Men tydligen är det saker som står i appendex och andra texter. Så länge det existerar i kompletterande texter är det helt okej för mig att det är med. Ska bli väldigt spännande att se nästa del i triologin ... som kommer om ett år :(
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: