thedenoflilith.blogg.se

Min blogg om allt som intresserar mig.

Flickan och bergstrollet

Kategori: Allmänt

Sen jag lämnade den värmlänska solen för att flytta till sydsverige har jag alltid funderat på om det finns något i den sydsvenska genen som gör de flesta medelåldersmänn helt oförmögna till logiskt tänkande och fungerande kommunikation. Det hela började med att en man på en målarfirma frågade om vi skulle måla utomhus när jag kom in och skulle köpa färg och sa exakt vad jag skulle ha och hur många liter. När jag då lite förvånat menade på att i sådanna fall hade jag väll velat ha färg för utomhusbruk frågade han om jag räknat bort tak, fönster och dörrar. . . Och på den vägen är det. Det är som att vissa karlar inte tror man fattar någonting.
 
På jobb förra veckan fick vi in en varuleverans som jag fick i uppgift av chefen att packa upp. Jag sa till leveransmänniskan att jag ville kolla packlistan mot följdsedeln innan jag skrev på något, eftersom han sa "skriv på här" det första han gjorde. Då började han grymta om att det skulle vi klart göra. Men hallå, då kollar man väll upp så allt stämmer INNAN man skriver på någonting?? När vi kollade så sa jag antalet varor eller liter som var beställt, men det hade han minsann inte tid att kolla på. Vilket resulterade i att en hel del varor faktiskt fattades sedan. Jag skrev upp vad som fattades och gick ut i korridoren för att säga det till honom. Han stod och pratade med chefen samtidigt som han packade upp varor till nästa avdelning. "Stämmer det inte?" sa chefen. "Nej, det gör ju inte det.." svarade jag och läste upp vad som var fattades. Då säger karln "Har du öppnat lådorna och kollat?" No shit sherlock och vem är du idiot? hinner jag tänka innan jag säger "Vad tror du?" Nej, jag tycker det är kul att hitta på att saker fattas .... Funderade på att väldigt ironiskt säga "Nej, jag är Superman med x - ray syn så jag behöver bara skanna av lådorna för att veta vad det är i dem" men jag lät bli. Jag gav lappen till chefen och sa att jag minsann har viktigare saker att göra än att leta efter bortsprungna mjölkpaket.
 
Tyvärr verkar det inte vara specifikt för karlar i de sydliga delarna av landet. När vi kom fram till min mormor igår fungerade inte brickan till övernattningslägenheten vi betalat för. Vi kom däremot in i ett närliggande bostadshus med nyckeln och kunde hitta ett journr. De ville naturligtvis ha betalt för att komma och öppna. Så vi sov hos mormor. Mamma ringde till vaktmästaren och berättade hela historien. Då undrar han om vi använt nyckeln rätt. Förlåt, men hon sa precis att vi kom in i ett annat bostadshus med samma nyckel. Jag TROR att det betyder att vi vet hur den ska användas ... Ingen ursäkt eller någonting fick vi heller. När vi sedan ses utanför lägenheten testar han självsäkert nyckeln och finner att ... den inte funger. Han berättar vidare att det finns två nycklar till sagd lägenhet och att vi ska testa den andra. Som funkar. När jag får nyckeln ser jag att det står "övernattningslägenhet nr 3" på den nya. Det stod "nr 2" på förra. I enlighet med svenska skrivregler borde det ju rimligen betyda att vi fått fel nyckel. Men icke! Nr refererar till nyckelnr inte till en lägenhet. Men eftersom de har flera lägenheter i stan vore det ju lite märkligt att skriva lägenhet nummer 1,2 och tre om det finns flera nycklar till de olika lägenheter. Då borde det ju stå önattlägh.2 nyckel 1 eller något. Jag tror helt enkelt att han gav oss fel nyckel. Puckon.
 
 Jag säger som Ola Salo; It takes a fool to remain sane.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: