thedenoflilith.blogg.se

Min blogg om allt som intresserar mig.

My den

Kategori: Politik

Så, detta är mitt hörn i cyberspace. Välkommen. Lägesedan jag skrev dagbok, eller någonting alls som inte varit skolrelaterat. Funderade lite och tänkte att det helt enkelt var dags att göra något åt det.  
 
Dagen har varit solig. Har spenderat lite tid i solen med "The Talismans of Shannara" Jag har hela The Heritage of Shannara i en samlingsvolym, så det går rätt långsamt att läsa den då jag mest läser när jag åker kollektivt. En bok på 1238 sidor är inte jättekul att släpa med sig om man säger så ... Men de är väldigt bra och kan starkt rekommenderas om någon fantasynörd råkar ha missat dem. I år har jag haft bättre tur med vädret under mina lediga dagar än tidigare sommrar. Förra året var det dåligt väder varje gång jag var ledig och 20 + samt molnfritt de dagar jag var på jobb.
 
Men jag ska inte klaga. Att jobba som vårdare är både roligt och givande. Synd bara att det är lågstatus och dåligt betalt. Har en kvinna på min arbetsplats som jobbat hela sitt yrkesliv  cirka 50 %, vilket inte är ovanligt inom yrket. Det är bara sjuksköterskorna som orkar 100 %. Hon skulle gått i pensin för två år sedan - men har inte råd, eftersom hon tjänat så dåligt. Vidare har hon gjort en höftoperation, har förslitningsskador i knän och axlar samt fingrar. Hennes man, som jobbar inom ett traditionellt manligt yrke fick problem med EN axel och fick ut ersättning för yrkesskada. Min kollega fick noll. Det är naturliga förslitningsskador enligt dem. Konstigt då att nästan alla kvinnor inom vården får dem. Till skillnad från tjänstemän då. 
 
Jag antar att det är en naturlig skada om man antar att vården är kvinnors naturliga plats. Vi ska väll vara glada att vi över huvudtaget får lön. Och arbete. Många pratar omdet jämställda Sverige, men faktum är att vi har den mest könssegregerade arbetsmarknaden i Europa. När min mamma ville bli lastbllschafför försökte studievägledaren få henne att välja barn och fritid på gymnasiet. Detta var ju på 70 - talet tänker ni. Visst har det väll hänt saker sedan dess? En kompis till mig som valde att gå bygg insåg att vara kvinna innebär både sexuella trakasserier på skolan, närmanden från lärare och att få byta om i en städskrubb. För att inte tala om attityden från praktikplatsen. det händer kanske inte alltid så mycket som man skulle önska.
 
Men att önska är dåraktigt. Inget händer om man sitter och drömmer. Bättre att ta tag i saker, kräva förändring. Som sjuksköterskornas  "Inte under 24 000" Jag menar, de har ju faktiskt 4 års studier, om man räknar med att man läser ett år till undersköterska först och ett ganska stort ansvar. Men vi vårdare har också ett arbete som kräver mycket, både fysiskt och psykiskt. Jag tycker att yrket borde ha sex timmars arbetsdag med bibehållen lön. Detta skulle ge en yrkesstolthet som idag inte verkar existera. Det skulle också underlätta för kvinnor som idag ofta inte ens orkar jobba till pensinsåldern. Plus att det skapar arbetstillfällen när det inte förusätts att de som jobbar 50 % ska hoppa in och jobba extra konstant för att alla ska vilja jobba 100 %.
 
Som ni ser är Lilith en politisk varelse. Men någon måste ju vara det.
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: