thedenoflilith.blogg.se

Min blogg om allt som intresserar mig.

The most funny thing

Kategori: Politik

Har jobbat idag. 7,5 timmar. Det är rätt skönt att jobba morgon när det är helg, för det är ingen stress kring saker och ting. Hann till och med sitta och titta på tv med brukarna. De tittade på ett program som behandlade tvångstankar. En av kvinnorna i programmet, en afroamerikansk ung kvinna, hade tvångstankar kring att bli så ljus som möjligt. Hon smörjde in sig i blekningskräm för kroppen cirka fyra gånger per dag. Upp till 20 de dagar hon var stressad. Att stress ökar tvångsbeteende är ju inget nytt. Det jag reagerade på var den här blekningskrämen. Man gör alltså hudlotion som ska göra mörkhyade människor ljusa för att det fint. Nu kan man ju hävda att det inte är så mycket annorlunda från att "vi" smörjer in oss i brun utan sol. På ett sätt håller jag med. Det handlar om att företag tjänar pengar på att människor är missnöjda med sina kroppar, eller ja, att kvinnor är det. Jag har då aldrig sett en brun utan sol reklam med karlar i... just saying! Skillnaden är att krämen som ska göra svarta människor vita är direkt skadlig för hälsan, då den bland annat innehåller kvicksilver. Thats right ppl! Jag förstår inte grejen. Det finns även en blekningskräm som säljs i asien för att kvinnor ska bleka blygläpparna. MEN HALLÅ!!?? Kan inte företagen låta kvinnors kroppar, fittor och anus vara ifred?
 
Förutom att historien berättar om männens naturrätt att definiera hur våra kroppar ska se ut, och det störda i att företagen tjänar pengar på att människor strävar efter störda ideal, berättar tv programmet en kolonial och i högsta grad levande imperialistisk historia. Det vita och västerländska blir det åtråvärda, vackra, estetiska och sofistikerade. Det ofrånkommligt rätta. Det är nästan som en naturlag. Lika ofrånkomlig som mellanstadiets undervisning kring industriella reolutionens utveckling i väst istället för öst. För att vi är störst, bäst och uppenbarligen, med blekningskrämen i åtanke, vackrast.   
 
Jag hade tänkt täna idag. Men jag tror att jag låter bli.
 

Kommentarer

  • Stefan Fäger säger:

    Denna cyntiska industri frågar ingen tyvärr, dom bara vräker ut ett hittepå skönhetsideal till oss för att tjäna pengar.
    Ni Kvinnor skall jobba och lägga pengar på erat utsende för att nå ett hitte på ideal, vi män skall bedömma vem som lyckats komma idealet närmast.
    Forrtsätter detta så kommer den underbara naturliga skönheten som bygger på mäniskans mångfald i utseende och nyanser att kunna beskådas på museum. Via foton och filmer. Då tror jag fler en jag kommer att sakna den naturliga skönheten.

    Stefan F

    2013-06-03 | 17:01:41

Kommentera inlägget här: