thedenoflilith.blogg.se

Min blogg om allt som intresserar mig.

Tjoho

Kategori: Allmänt

Nu är det inte alls långt kvar till söndag morgon och awsome resa till London. Det behövs så stressad som jag blir. Igår när jag skulle starta bilen funkade det inte alls. Sen var inte bussen i tid heller så istället för att bli mellan en kvart och 20 minuter sen till min utbildning blev jag nästan en timme sen. Tur att jag gått liknande lyftutbildningar innan. På kvällen skulle mamma och bilmeck (via telefon) få igång allting korrekt. Det slutade med att ringde grannen som jag vet kan sånt där. För på startkablarna, i bilmanualen och på körskolan så lärde jag mig följande.
 
1. ställ bilarna med batterierna nära (får dock EJ röra varandra.
2. Starta bilen vars motor ska användas för strömföring. (Ja, den andra går ju inte att starta ! O.O)
2. Sätt kabelns plus på plus i bilen som är igång och sedan det andra pluset på den döda bilens plupol på batteriet.
3. Sätt minus på motorn som är igångs minus
4. Sätt den andra på den döda bilens metall (INTE på minuspolen)
 
Det är vad jag lärt mig och vad som står, men enigt bilmeck ska vi göra det endå. Tur att granne kunde pedagogiskt förklara för mig varför man kan göra det endå med vissa bilar, men att det kan finnas anledningar till att inte göra det. Vi fick igång bilen till slut och jag och smulan fick åka runt lite för att batteriet verkligen ska funka. På höga varvtal. Körde över en mil i 50 kilometer i trean. Bilen var inte glad XD
 
Sen blev det fika för alla fyra till relativt sent. Vilket var jobbigt för mig som började tidigt. Men idag funka i alla fall bilen . . .

Kommentarer


Kommentera inlägget här: