thedenoflilith.blogg.se

Min blogg om allt som intresserar mig.

Att vara en besservisser

Kategori: Allmänt

Från någongång under mellanstadiet har jag ofta blivit kallad för besserwisser. Det ligger något i det antagligen, då min sponta reaktion när det händer är; "men jag kan väll inte rå för att alla andra är idioter" alternativt "vem är du idiot" Idag gäller mitt vem-är-du-din-idiot alla som är FÖRVÅNADE över H&Ms  underleveratörers dåliga löner. Och nu gäller det visst nio andra stora kedjor också.
 
Alltså förlåt. Vem HUR tror ni det är möjligt att någon får betalt om en tröja kostar 50 kr? Ja okej, massproduktion, men det går inte att pressa priserna hur mycket som helst. I en marknadsekonomi får man ner kostnaderna genom att antingen sänka löner eller tvinga folk att jobba fler timmar för att få ut en större profitkvot. Detta är verkligen INGEN nyhet för mig. Sen får man också se till att det materialet produceras på ett ställe, sen skickas det till ett annat och klipps, skickas till ett nytt ställe för att sys, skickas till ett nytt ställe för knappar och dragkedjor. de flesta plagg har mer eller mindre åkt jorden runt. Någon får ju UPPENBART inte betalt någonstanns på vägen.  Och att det här skulle vara en NYHET är ju ännu roligare, eftersom att sådanna här diskussioner försts sen 70 -talet.
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: