thedenoflilith.blogg.se

Min blogg om allt som intresserar mig.

Den konstiga verkligenheten

Kategori: Allmänt

Ibland är det lite jobbigt att vakna. Så där så att man ligger kvar i sängen och sträcker på sig för att sedan inse att det liksom inte är lönt att gå upp. Och varför är det inte lönt att gå upp undrar du nu? För att politikerna sysslar med så mycket skit att man bara vill gå och lägga sig igen. Till exempel menar ju Mats Odell att det är fullt rimmligt att föräldrar köper en varsin lägenhet till sina barn. För det gjorde han och hans fru. Och barnen blev naturligtvis jätteglada. Alltså förlåt Mats Odell meeeen vet du vad en lägenhet kostar? Och att inkomstklyftorna ökar i Sverige? Det är klart att HAN kan göra det, som deklarerade 5,2 Mkr på tjänsteinkomst och 8,6 Mkr i kapital år 2007. Hur normalt tror han att det är på en skala? Förra året när jag sommarjobbade tjänade jag mer totalt per per månad än min mamma. Jag vet inte, det kanske är rimmligt att jag i vuxen ålder går till min mamma och kräver en bostad. Hon har ju tydligen ansvar både min försörjning och bostadssituation tills jag dör.
 
Gällande bostadsmarknaden märker man att högern tänker som ett vinstdrivande företag. De miljonprojekt som byggdes för att möta den ökade nativiteten gör om till bostadsrätter. Detta eftersom det nu gått så pass lång tid att hyresvärdarna måste se om och betala för renoveringar. Bättre att låta människor betala för det själva. Samtidigt har borgarna lagt ner de bidrag man kunde söka för att bygga hyresrätter, vilket gör att det inte lönar sig alls att bygga billigt och bra längre. Allt det här, plus den nya ökade barnkullen har resulterat i akut bostadsbrist i alla delar av Skåne utom Osby kommun. Men seriöst, vem vill bo i Osby?? Det ligger ganska isolerat och det är relativt långt till Lund, Malmö och Helsingborg där många pluggar. Det är i sådanna fall om man läser i Kristianstad. Men jag vet inte hur kommunikationen dit är riktigt heller. Vidare har de ju inte alla program heller.
 
Sen blir det inte lättare av att många vuxna verkar vilja kasta ut sina ungar så fort de är myndiga. Min mamma är en sån där smart vuxen dock som håller sig uppdaterad. Hon brukar alltid säga att det är andra tider nu. Hon kunde flytta och hitta jobb relativt lätt när hon var ung, men det är inte så längre. Jag har stått i kö i Helsingborg i 1,5 år tillexempel. När jag kollar på lägenheterna så har de flesta som köat längst köat i 3 år minst. Det är ofta ett års väntan till studentbostäder och där kan man prata om ockerhyror på riktigt. Litet, skitit och dyrt. Det kompliceras ytterligare av att människor inte verkar tycka att studenter ska bo drägligt utan kan ta andrahandskontrakt, soff och folks vindar. Även om jag uppskattar att människor är innovativa och försöker hitta nya sätt att bo, exempelvis göra om gamla garagekomplex, bygga ovanpå saker och utnyttja oanvända resurser så löser inte det de akuta problemen för många ungdommar. Det som krävs är en bostadspolitik som tar hänsyn til att det faktiskt föddes en hel del ungar för 20 år sedan och att vi inte har råd med en bostadsrätt.
 
Mats Odell, luktar svett, jag vill ha en hyresrätt!
 
Nödlösningen är väll annars att hitta någon snygging som tjänar en massa pengar och flytta in i den personens bostadrätt ... allternativt hyresrätt.. Kärleken ska väll vara logisk ...
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: