thedenoflilith.blogg.se

Min blogg om allt som intresserar mig.

Folkhälsa

Kategori: Allmänt

Var hos en barnmorska igår på Capio för att få nytt p-piller recept. Där var noll kö fast det var drop in dag. Stor skillnad mot på ungdomsmotagningen kan man säga. Det gjorde att barnmorskan jag pratade med tog sen lite tid att bara kallprata och snacka lite allmänt om sakers tillstånd.
 
Bland annat berättade hon att det är olika i lanstingen, dels till vilken ålder man subventionerar preventilmedel, men också VILKA preventilmedel man subventionerar. Hon berättade att barnmorskor ofta rekommenderar p-ring, oc att vissa landsting på grund av att de är bra subventionerar både dem och p-piller. Men inte Skåne. Hon berättade att Skåne, i jämförelse med resten av landet ligger efter och snålar som faan. Vidare berättade hon att det är stor skillnad mellan och i landstingen i tillgång till mödravård och ungdomsmotagningar gällande antalet kliniker, öppettider och bemmaning. Hon sa att det är jobbigt, eftersom hon som anställd inte kan göra så mycket, utan att det ligger på politikernas bord.
 
Även om detta är saker som jag som vänster länge varit medveten om, var det skönt att hon delade med sig av sin frustration. Dels för att hon gör de som använder mödravården medvetna om att det finns problem och förbättringar att göra och dels för att medvetade kan skapa handlingskraft. Det är det här jag menar med att försöka förändra saker där man befinner sig, eller skapa opion, i det här fallet på arbetsplatsen.
Mycket bra jobbat av henne!
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: