thedenoflilith.blogg.se

Min blogg om allt som intresserar mig.

Kulturstudier och feminism eller om det var tvärt om ...

Kategori: Politik

Har varit på biblioteket och lånat lite böcker. Den första är Plummers "Sexualities" och den andra är "Feminism and Cultural Studied" Har läst de två första artiklarna (det är en antologi) och kan säga att jag blev mycket besviken. Den första skulle handla om köpcentrum. Där finns det hur mycket som helst att skriva om! Man skulle kunna skriva om de fysiska rummen, om vilka som förväntas röra sig i dem, bete sig och vad de förväntas göra och vad de säger om vår syn på konsumtion i väst. Man hade kunnat analysera reklam och "kommunikationen" mellan kunder och butik och en hel drös andra saker. Sen är jag fast med 40 sidor text som jag inte alls förstår poängen med. Uppenbarligen har författarinnan gjort någon form av studie, men över vad och vad hon kom fram till är väldigt diffust.
 
Det artikeln var mer intressant och tyvärr hälften så lång. Artiken behandlar bland annat probematiken i att marxistisk teoribildning varit centrerad kring enbart produktion. Det gör att konsumtion glöms bort. Artikeln bahandlar också problemet i att dumförklara människor genom att säga att konsumtion per se skapar ett falskt medvetande och falska begär. Bland annat får detta konsspecifika konsekvenser i synen på människor eftersom kvinnor till 80 % har kontroll över hushållsekonomin och männ traditionellt sysslat med produktion.Resultatet blir att kvinnor ses som sinnesvaga och lättmanipulerade individer medan männ typ, jag vet inte, jobbar och dricker öl. Samtidigt visar nyare forskning att konsumtion, och kontroll över vad som konsumeras, har blivit en form av aktivism för kvinnor i arenor där demokratin inte sträcker sig eller anses vara tillräcklig. Hon radar upp exempel på hur kvinnor i feminismens, antirasismens eller miljöns namn bojkottat ihjäl vissa butiker eller kedjor. Det är faktiskt ett ganska intressant sätt att se på saken. Författarinnan motsätter sig därför den vanliga bilden av den här typen av kamp som liberal och induvidualistisk, även om hon menar att den naturligtvis kan vara det också.
 
Får se om jag hinner läsa lite till innan jag måste börja packa ihop mig själv och dra till jobb..

Kommentarer


Kommentera inlägget här: