thedenoflilith.blogg.se

Min blogg om allt som intresserar mig.

Fix it

Kategori: Allmänt

Jag har funderat en del över det här med trasighet. Vissa saker går ju väldigt lätt att laga. Med sekundlim eller silvertejp. Men det finns annat som är svårare att laga. Som brustna hjärtan, bitterhet och en total känsla av meningslöshet. Frustration över livssituationen, meningen med livet, universum och allting. Jag har bestämt mig för att det ibland kan vara bra att låta hjärnan ockuperas av vardagliga ting för att man inte ska bli knäpp av allt som gör en trasig och förvirrad. För egentligen tror jag att det är de vardagliga sakerna som spelar roll. Detta eftersom det är saker som kan tyckas små som oftast är nära och de saker vi lever och får erfarenheter av. Sen är ett viss mått av bittterhet ofta inblandat i detta. Som Fas3, utförsäkringar, borglig nedskäringspolitik och män som tror att sex med folk som sover är okej fast vi har en samtyckeslagstiftning och så vidare. Även om dessa saker bygger på beslut och åsikter som långt borta för många av oss, är de nära och högst verkliga i sina konsekvenser, till sillnad frå brustna järtan som läker och svaret på de stora frågorna som vi ändå aldrig kommer få. Så hur botar man den bitterhet och känsla utav avsaknad av makt som inte går att fixa med sekundlim och silvertejp?
 
Man försöker fixa det där man befinner sig. Prata med folk, aktivera sig. Organisera sig. Protestera. Läsa på. För det hjälper inte alltid att förlora sig själv i bitterhet och hat mot mänsklighete, . Även om det kaske ibland kan kännas som den lättaste utvägen. Men det ändrar ingenting. Så organisera på!   
  

Kommentarer


Kommentera inlägget här: