thedenoflilith.blogg.se

Min blogg om allt som intresserar mig.

Ibland ...

Kategori: Allmänt

Funderar jag över hur folk tänker. I förrgår fick jag "reklam" i brevlådan som jag nu läst igenom. Reklamen är från organisationen "Textil Recycling - för jobben och miljön" och de vill att jag ska lägga alla gamla kläder, skor och textilier i en säck och skänka till dem. Varför vill de då detta? Jo, för att de ska skeppa alla dessa säckar till framför allt Östeuropa och Afrika och skapa 10 000 - tals jobb till människor som ska, antar jag, återvinna allting i olika processer. Eller ja, det som inte går att användas ska återvinnas. Här är min lista med problemen jag fann på detta lilla A3 papper.
 
1. Hur bra för miljön är det att skicka kläder jorden runt?
 
2. Den här typen av arbete förutsätter ett konsumtionmönster i västvärden som på sikt är uppenbart ohållbart.
 
3. Jag har sett dokumentärer om hur klädindustri i de nordliga delarna av Afrika konstant går i konkurrs eftersom väst ska skänka grejer. Vilket jag antar sker även med dessa kläder eftersom det står att det som inte går att använda görs om. På sikt leder skänk-tendenserna till ytterligare beroende, eftersom länder inte får möjlighet att producera för eget bruk. Det samma gäller mat. Food action eller vad den här satans amerikanska ornganisationen (som skickar ris) är den värsta jag vet. Det är ju inte så att man odlat ris i urminnes tider längs med Nilen. Följden av detta är att människor där nere inte kan leva på att odla.
 
4. Imperialismen gör sig ytterligare påmind genom att vi lägger industri och arbete vi inte vill ha med att göra i fattiga länder, och försöker måla oss själva som snälla människor. Det enda rätta egentligen är faktiskt att ge hjälp till självhjälp, vilket ofta fungerar bra genom mikrolån. Detta eftersom;
 
1. Vi inte talar om för dem vad de ska göra
 
2. De kan göra inköp och skapa ett arbeten efter de behov som lokalbefolkningen själva anser är av vikt.  

Kommentarer

  • Mamma Maggan säger:

    Man kan tro att du är min dotter med den goda analysförmågan! Just ja, det är du ju också ;)

    2013-02-21 | 22:22:07

Kommentera inlägget här: