thedenoflilith.blogg.se

Min blogg om allt som intresserar mig.

It´s all about

Kategori: Allmänt

what he said, she said BULLSHIT!! *trummor* vilken jävla dag. Har fått en del gjort, och som vanligt blivit förbannad på något. Det som att det här med att vara arg lite blivit en del av min identitet. På samma sätt som kriminalitet slutade vara något man gjorde och blev något man var.
 
Gick och tränade idag. Oh yes. För första gången på två veckor. Fast det känns som en månad. Härligt var det i alla fall. Men de fortsätter tjata om att man ska "dansa" afro barfota. Och jag fortsätter ha skor. Efter träningspasset gick jag ner i stan. Hämtade upp en "kursbok" som jag vill läsa på bibblan och gick ner till vägledningscentrum för att få mina blanketter. Väl där får jag veta att jag antagligen inte kommer att få undersköteskeutbildningen. Eftersom jag har en kandidat i genusvetenskap. Och de har dåligt med pengar. EXCUSE ME?? För det första; genus är ingen praktisk utbildning på samma sätt som det är att läsa till lärare, läkare eller socionom. För det andra; utbildningen går inte att tillgodose sig på andra sätt än via dem. tre; Det kommer vara FATTAS 150 000 undersköterskor om 20 år. Men allt idag handlar om pengar. Och folk ska tydligen inte utbilda sig alls. Jag försökte förklara för den ändå väldigt trevliga damen att det inte handlar om att läsa OM för min del. Det handlar om att läsa UPP, eftersom jag faktiskt jobbar inom yrket redan.
 
Men det spelar ingen roll. Jag kan inte hjälpa det, jag känner mig lite rövknullad av systemet. Och jag blir pissur. Jag unnar verkligen alla en andra chans, men funderar på varförjag straffas när jag ansträngt mig i skolan och har bra betyg. Medan folk som inte sköter sig ska få läsa om. Nu vet jag naturligtvis att det inte är sant, men tanken smyger sig ändå ovälkommet på. Skärpning på mig själv tänkte jag och gick och köpte lyxchoklad på Ahlgrens. Har ändå ansökt om att få gå utbildningen. Och får jag inte det så kommer jag skriva in mig på arbetsförmedlingen och KRÄVA utbildningen.
 
I ansökan skulle man motivera varför man vill gå den. Det känns alltid lika konstigt. Som att man ska sälja sig själv och hoppas att man säljer och smörar bättre än alla andra. men det är klart. Allt är tillåtet och att sälja kropp och själ är ett självklart inslag i kapitalismen. Jag beskriv min syn på saken som att jag läser upp mig, att jag vill ha chans att bli anställd tillsvidare eftersom jag har erfarenheten, och allt annat som kan räknas som individuellt. Men jag sålde också mig själv som ett kollektiv. Beskrev ur samhällsynpunkt att det kommer saknas 150 000 undersköterskor att det är tragiskt då om jag inte får gå den, och att jag är villig att arbeta och lära mig. Bättre ge mig utbildning så att jag kan bidra till samhället och betala skatt, än att samhället ska ge ig bidrag för att ajg är en arbetslös akademiker. Borgarna tror visst att de tjänar pengar på att lägga ner konvux och strama åt ekonomiskt. det gör de inte alls. Uppenbarligen. Det finns en massa arbetsföra unga som vill komma in och jobba. Men i den ekonomi som förs får vi inte chansen. Det är synd och skam faktiskt.
 
 
  
 
 

Kommentarer

  • Mamma Maggan säger:

    Ja, det är en synd och skam att folk har valt de som vill köra Sverige i avgrunden. Sverige var förr känd för sin höga utbildningsstandard. Och att individen gavs nya möjligheter när man kom in i en återvändsgränd. Men Reinfeldt och co förstår detta. Men det är ett medvetet sätt att skapa ett proletariat. För det är bara folk med viss bakgrund som ska ha chanser i livet. Och de barnen skickas ofta utomlands för att gå kostsamma utbildningar. Så därför behövs inte utbildningar i Sverige. För det kan väl alla skicka sina ungar utomlands istället. Så kan Sverige spara utbildningspengar och staten/regeringen kan göra idotaffärer som äter upp pengar istället. Nuon skulle innebära 250 000 sköterskor, om jag inte minns fel. Men regeringen tyckte att det var bättre att köpa ett företag för pengarna. En affär som de egna rådgivarna avrådde. Något har ju regeringen tjänat på den affären (kört ännu ett statligt företag i botten). Men skattebetalarna har förlorat.

    2013-02-22 | 23:14:56

Kommentera inlägget här: