thedenoflilith.blogg.se

Min blogg om allt som intresserar mig.

Rädd att flyga

Kategori: Allmänt

Ibland funderar jag på hur världen är funtad. I ena sekunden är det ett program om att matpriserna i Sverige är för låga. Att få i processen fått betalt, att det är knepiga saker i dem, för mycket mat slängs o.s.v. Som en konsekvens av detta startar andra sekunden en facebook sida som kräver högre matpriser. För det första, bara för att matpriserna höjs kommer man inte till rätta med alla problem. Det är faktiskt inte så att människor i produktionskedjan får mer betalt och att kvaliteten blir bättre bara för att man företagen tar ut mer pengar. För det andra finns det en hel del människor i Sverige som inte har råd med mat redan eller aktivit måste leta efter det billigaste. Jag tänker på en hel drös studenter, arbetslösa, utförsäkrade, FAS3:ade o.s.v. För att komma till bukt med de här problemen tror jag att det krävs en aktiv kontroll av matindustrin där man ser att pengar hamnar där de ska, kanske en höjning av matmomsen så man får in skatt och andra åtgärder. Detta är inte mitt område, men jag tänker mig att det går att lösa - om man vill. Men samtidigt som man gör detta är det viktigt att människor har en bra levnadsstandard. 
 
Så länge marknaden styr och människor har "val" kommer människor med lite pengar helt enkelt välja mat som egentligen är dålig eller onyttig i mycket större grad än de som har pengar. I USA är det till exempel på många håll billigare att köpa fritterad kyckling för fem pers än ett kilo äpplen. Fetman där är mycket mer utbredd bland lägre arbetarklass och det finns ett tydligt mönster.
 
Jag blir frustrerad när människor tittar på en politisk fråga som om den är helt frånskilld samhället i övrigt. Vidare är jag av största övertygelse att det också ofta är farligt, eftersom det tar ger förslag på konstiga lösningar. Som när MIljöpartiet tycker vi ska skita i att bygga ut järnväg i norrland och att de ska cykla istället. Helt orimlig politisk prio.
 
Det kan också ta sig uttryck som i att "om du vill vara orginell, handla second hand! och det är miljövändligt också!" Har sett många sådanna bloggar. Fuck off. För det första. Det som finns på second hand är inte orginellt. Det är saker som blivit massproducerade oftast. För det andra måste man se second hand butiker som en konsekvens av att människor konsumerar mer och ett slit och släng samhälle. Sen är det klart att det är bättre att handla igen än att köpa nytt. Men det betyder inte att man räddar miljön. Hela grejen med induvidualistiska åtgärder måste läsas in i ett nyliberalt ekonomiskt tänk där man ålägger enskilda personer att försöka göra så gott de kan innom det ekoniska ramverk som finns. Om de förslag och de människor hade gjort hade varit verkligt progressiva, hade svenskt näringsliv gått i taket.
 
Som i SOU rapporten där man vill begränsa arbetsgivarens rätt att ställa frågor som inte har med arbetet att göra. Då bröt det ut fullständig panik. Hihihi
   
   

Kommentarer


Kommentera inlägget här: