thedenoflilith.blogg.se

Min blogg om allt som intresserar mig.

Kränkta män

Kategori: Allmänt

Nu är de i farten igen. Den där gruppen man på riktigt inte helt 100 % säkert trodde existerade. Men det gör dem. Uppenbarligen. Idag kan man läsa i City Lund att en manlig gynekolog DO- anmäler en kvinnlig patient. Eftersom hon inte ville bli undersökt av honom. Av artikeln framgår att anmälan lades ner direkt när den kom in, eftersom man bara kan anmäla organisationer, myndigheter och företag.
 
Det hade jag kunnat tala om för den kränkta snubben. Varför finns lagen? Jo för att skydda individen  mot diskriminering i olika sammanhang. Dessa är; gentemot arbetsgivare, inom utbildningsverksamhet, arbetsmarknadspolitisk verksamhet och arbetsförmedling utan offentliga uppdrag, start eller bedrivande av näringsverksamhet, yrkesbehörighet, medlemskap i vissa organisationer, i fråga om köp av varor, tjänster och bostäder, allmän sammankomst och offentlig tillställning samt hälso - och sjukvården, socialtjänsten, socialförsäkringen, arbetslöshetsförsäkringen, studiestöd, värnplikt, civilplikt samt offentlig anställning.   
 
När det gäller vissa delar, till exempel hälo - och sjukvården så får man enligt den gällande lagstiftningen, Diskrimineringslag (2008:567) "diskriminera" pga av kön om det finns ett syfte. Det framgår också tydligt i prop. 2007/08:95. Till exempel vet jag att flera ungdomsmottagningar har valt att anställa minst en manlig gynekolog/samtalsterapeft. Varför? Jo, för att även om en stor majoritet av de som kommer till UM är tjejer som vill prata med kvinnor, så kommer det faktiskt killar också som undrar saker kring kropp och snopp eller behöver nån att prata med. Det är ju allmän kännedom att det kan vara lättare att prata med någon av sitt eget kön om intima saker. 
 
Vilket i sig är konstigt att gynekologen inte fattar. För det första så kan det vara så att man har råkat ut för saker, eller helt enkelt bara känner sig obekväm i att bli undersökt av någon med motsatt kön. Hälften av alla som hör av sig till tjejjouren i Malmö har utsatts för någon form av våld. Att söka hjälp är ett ännu större steg. Till och med polisen har ju börjat låta kvinnor som utsatts för våld prata med kvinnliga poliser när de ska lämna vittnesmål. Kroppen och sexualiteten är för många väldigt personlig och känslig. Jag vet många - inklusive mig själv, som inte råkat ut för våld men som endå skulle välja en kvinna framför en man om man blev undersökt. Jag vet många också som ber om att få en kvinna eller säger att de inte kan den dagen om de får ett manligt namn.
 
För jag menar, vad ska de göra? Man kan inte TVINGA människor att bli undersökt av någon om man inte vill. herregud! Jag har ju fortfarande rätt till integritet och självbestämmande över kroppen. Annars går det under sexuellt ofredande, har vi ju lärt oss efter målet med kvinnan som blev tvångsgynekologundersökt av sin man.
 
För det andra så gillar jag inte att man målar upp det som ett problem med invandrarkvinnor. Som om svenska kvinnor aldrig ber om en kvinnlig gynekolog. Som jag sa, jag vet många kvinnor som hellre ser en kvinnlig barnmorska eller gynekolog än en manlig. Men åter igenom så får man något att handla om förtryckta kvinnor i andra kulturer som inte vet bättre när det egentligen handlar om något annat.  
  

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: