thedenoflilith.blogg.se

Min blogg om allt som intresserar mig.

News

Kategori: Allmänt

Haffade en City Lund igår. Hann tyvärr inte läsa den idag men de har en artikel om att undersköterskor inom hemvård och äldreomsorg toppar listan över över sjukskrivningar i Lunds kommun (enligt ny rapport) Den 8e mars skrev att dubbelt så många kvinnor som män varit sjukskrivna. Om man kollar på statistiken i Lund kan man se att på barn och skolnämnd - Lund öster är det 6,8 %  kvinnor och 2,5 män % män. På barn och skolnämnden - Lunds stad är det 6,4 % av kvinnorna och 3,8 % av männen. vård och omsorgsnämnden 6,7 % kvinnor och 4,9 % män, servicenämnden 7,2 % kvinnor och 2,9 %. Om man kollar på undersköterskor, följt av förskolelärare, barnskötare och lokalvårdare.
 
I artikeln framgår inte någon analys av varför eller några konkreta lösningar. Bilden är för komplex. Du kan vara komplex. Nej men seriöst. Jag vet inte hur många genusvetenskapliga studier det finns på området. Man undersöker saker som den fysiska arbetsmiljön, stressfaktorn, bemmaning. Hur svårt kan det vara att se att många försöker jobba heltid eftersom det är ett låglöneyrke, men att kroppen inte pallar? De flesta på jobb som jobbar 50 - 75 % har vad jag vet andra jobb på sidan av. Sex timmars arbetsdag med bibehållen lön skulle lösa mycket inom vården tror jag. Det handlar mycket om den fysiska och psykiska arbetsmiljön, eftersom mycket av det vi gör på lång sikt skapat förslitningsskador. Vidare kanske de ska sluta skära ner på personal inom vården för att spara pengar. Det skapar ju både ohållbara arbetsmiljöner men också mycket stress och oro kring orgnisationen i sin helhet.
 
Jag kan återkomma när kommunen fått sin utredning kring vad som är fel ..
  

Kommentarer


Kommentera inlägget här: